Thursday, 29 March 2012

SAAT SAKARATUL MAUT MENGHAMPIRI RASULULLAH SAW

Bismillahirrahmannirahiim

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang

Detik-detik Rasullah SAW menjelang sakratul maut

Ada sebuah kisah tentang totalitas cinta yang dicontohkan Allah lewat kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, meski langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbata memberikan petuah, "Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua hal pada kalian, Al Qur'an dan Sunnah. Barang siapa mencintai sunnahku, berati mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan bersama-sama masuk surga bersama aku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang teduh menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan napas dan tangisnya. Ustman menghela napas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.

"Rasulullah akan meninggalkan kita semua," desah hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir usai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan sigap menangkap Rasulullah yang limbung saat turun dari mimbar. Saat itu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu, kalau bisa.

Matahari kian tinggi, tapi pintu Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah aku ayah, sepertinya ia baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah menatap putrinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Satu-satu bagian wajahnya seolah hendak di kenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tak ikut menyertai. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap diatas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata jibril. Tapi itu ternyata tak membuat Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 

"Engkau tidak senang mendengar kabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Kabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada didalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya malaikat Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik Tampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini."
Lirih Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril membuang muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kaupalingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. " Siapakah yang tega, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, karena sakit yang tak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat niat maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku." Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan santuni orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.

Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii?"

Kawan, sepenggal kisah diatas menggambarkan disaat Rasul menjelang ajalnya, beliau masih memikirkan umat ketimbang dirinya sendiri...dan ALLAH menjanjikan kepada setiap Nabi dan Rasulnya suatu doa yang pasti dikabulkan...semua nabi dan rasul menggunakan doa tersebut utk mendapatkan karomah dan berkah dari ALLAH SWT kepada diri dan keluarganya..namun pada saat ALLAH bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai apa keinginan dan doa nabi SAW kepadanya..dengan penuh keikhlasan Nabi menjawab..jika engaku mengizinkan ya ALLAH..maka aku simpan doa ini utk mendoakan umatku agar engkau mengampuni mereka ya ALLAH...

Betapa cinta Rasul SAW kepada umatnya, kepada kita...namun bisakah kita memberikan kasih sayang dan cinta kepada ALLAH dan Rasulnya?...semoga..kita mampu memberikan salam dan shalawat kepada Rasul SAW.

*sumber*

Tuesday, 27 March 2012

Petua Suami Sayang Selalu..

Petua agar suami sayang anda:


1) Berusaha dengan tulus dan ikhlas 'menyerahkan hidupnya' untuk berbakti kepada suami sambil berharap pahala Allah. 


Potensi yang dimilikinya, kedudukannya di masyarakat dan kesibukannya beraktivitas diluar rumah tidak membuat dirinya terlena dan lupa bahwa ia memiliki peluang meraih syurga Allah dengan berbakti kepada suaminya. "Apabila seorang perempuan menunaikan solat, puasa, memelihara kemaluannya dan berbakti, mentaati suaminya, dia akan masuk syurga." (HR al-Bazzar).

Isteri seperti ini memiliki nilai yang tinggi di mata suaminya dan akan selalu dicintai suaminya. Berusaha untuk menjadi perempuan yang bersahaja dalam nafkah. Tidak banyak menuntut, menerima dengan rasa syukur betapa pun sedikitnya pemberian suami, dan tidak berlebihan dalam membelanjakan nafkah yang diberikan suami. Bila Anda sanggup selalu bersikap seperti ini, cinta suami akan selalu tercurah untuk Anda.

2) Sederhana dalam penampilan. 



Sebuah penelitian menyebutkan bahawa umumnya laki-laki tidak menyukai perempuan yang berpenampilan wajah penuh riasan atau mekap tebal, sebaliknya kesederhanaan lebih menarik bagi mereka kerana menurut mereka lebih memancarkan kecantikan perempuan. Tetapi ini tentu saja relatif, kerana itu, kenali kecenderungan suami Anda, apakah ia menyukai penampilan yang anggun atau yang sederhana? Kemudian setiap bersamanya, sesuaikan penampilan Anda dengan kecenderungannya itu. "Sebaik-baik perempuan adalah yang menyenangkanmu bila engkau memandangnya, mentaatimu bila engkau perintahkan dan menjaga dirinya dan hartamu bila engkau tidak di rumah" (HR Thabrani).

3) Berusaha untuk selalu sabar dan tidak menyakiti hati suami. 



Adanya perselisihan atau perbezaan pendapat diantara suami isteri terkadang dapat memicu terjadinya pertengkaran kecil atau besar. Apabila anda menghadapi keadaan ini, ingatlah, anda sedang berhadapan dengan seseorang yang Allah berikan kepadanya hak yang sangat besar atas diri Anda. "Seorang perempuan belum dianggap menunaikan hak Tuhannya sehingga ia menunaikan hak suaminya." (HR Ibnu Majah).

Oleh itu apapun yang bergelojak di hati anda, berusahalah untuk tetap sabar dan menahan diri untuk tidak menyakiti hati suami anda. "Tidaklah seorang perempuan menyakiti hati suaminya di dunia, melainkan bidadari calon isterinya (di akhirat) berkata, "Janganlah engkau sakiti dia, Allah s.w.t. membencimu. Sesungguhnya dia di sisimu hanya sementara waktu, dan akan berpisah dari mu untuk berkumpul dengan kami." (HR Ahmad).

Percayalah, isteri yang mampu bersikap seperti ini akan selalu dicintai suaminya. Dapat mendampingi suami dalam suka dan duka. Roda kehidupan selalu berputar, kadang manusia mengalami saat-saat yang menggembirakan dimana kehidupan berjalan sesuai dengan harapan. Adakalanya manusia mengalami hal yang sebaliknya. Nah, apapun keadaan yang dialami suami Anda, berusahalah menjadi pendampingnya yang setia. Di saat suka menjadi pengingat agar suami tidak terlena, disaat duka menjadi penglipur lara.

4) Belajarlah cara dan teknik menyenangkan suami di tempat tidur dan anda akan mendapati suami selalu melimpahkan cintanya untuk anda.
 


*sumber*

It's everywhere..

Everywhere I turn, I will see a pregnant woman.

And it made me smile.

And wishing I will be next.

Alhamdulillah, dah immune. Dah tak jeles dah. Tapi everytime bila tengokk mommy-to-be, terus berdoa,

"Ya Allah, kurniakanlah daku zuriat keturunan yang soleh dan solehah, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Ameen.


Saturday, 24 March 2012

HSG Experience

It seems that I didn't share my experience on HSG.


hysterosalpingogram is an X-ray of the uterus and fallopian tubes which allows visualization of the inside of the uterus and tubes. 

I was referred to Daya Specialist Centre in Bangunan DBKL by Klinik Dr Hamid Arshad. One tip from me is to come early, that is try to be the first patient. If not, it will be a long wait and more er...gelabah.

The clinic open at 8.30am everyday and please make appointment beforehand.  We reached there at 8.05am! Parked at Metro Parking next to DBKL's building.

Waited until 8.20am and the staff was kind enough to let us in. The procedure will start at 9.00am. The doctor in-charge was Dato' Dr Mohan Singh.

Your name will be called and you will asked to change in the robe. You have to strip all of your clothes ie naked. Then you will asked to lie down on the x-ray table. No worries sebab table dia besar *wink*.

Okay..this was the moment my heart went *THUMP*  *THUMP* very fast. Nebes giler. But then I started to recite Nabi Yunus's du'a.


 


Alhamdulillah, the gelabahness subsided and I was kind of ready. Eventhough the doctor is a male, there was 3 female nurses helping him.

You have to open your thigh, the wider the better. Then..er I don't know what happened as I couldn't see anything beyond my stomach. A bit uncomfortable but bearable. I think reciting the du'a helps a lot in relaxing me. If you didn't relax, it will hurt, trust me. So relax okay?

You can see the dye enters your cervix and fallopian tubes. Then you will be asked to turn to your left and right side just so to help the dye moves to the tubes.

X-ray will be snapped and then you are finished. Huh lega..

The senior nurse will give you a pad to wear and MC for you. Change into your clothes and wait at the waiting area to receive the X-ray and make payment. You will be charged RM190.00 for the X-ray and MC. No consultation given as for me, Dr Aimy will reveal the result.

I called Klinik Dr Hamid and was asked to go straight to their clinic for review. Alhamdulillah, both tubes weren't blocked. And after lunch, take the painkiller given to ease the cramp.

Friday, 23 March 2012

Had Triplets and went away..Heartbroken

Mattias, Lukas dan Sarah 

Paul dan Isabel Mason  

LONDON: Kegembiraan pasangan Paul dan Isabel Mason mendapat anak kembar tiga hanya bertahan kira-kira seminggu apabila bayi berkenaan ditakdirkan membesar tanpa ibu mereka.
Selepas lapan hari dilahirkan, Mattias, Lukas dan Sarah kehilangan ibu mereka kerana Isabel meninggal dunia akibat masalah jantung yang dipercayai terjejas akibat kehamilan.



Mason berkata, mereka begitu teruja apabila anak kembar terbabit dilahirkan.

“Saat seminggu kami bersama-sama begitu berharga.



“Mattias, Lukas dan Sarah adalah anak pertama kami dan kemungkinan besar yang terakhir,” katanya selepas pengebumian Isabel, semalam.




Menurut Mason, dia dan isterinya tidak sabar-sabar membesarkan anak mereka bersama dan berkongsi pelbagai minat seperti memasak, bermain gitar, bersiar-siar, berkhemah dan mendengar hujan turun.

Di sebalik keriangan itu, kata Mason, dia tidak menyangka Isabel, 34, tiba-tiba jatuh dan dikejarkan ke Hospital Royal Hampshire - tempat dia melahirkan Mattias, Lukas dan Sarah minggu lalu.



Isabel kemudian menghembus nafas terakhirnya pada 10 Mac lalu.

Doktor berkata, Isabel mungkin meninggal dunia akibat kebocoran darah ke pundi yang mengelilingi jantung akibat masalah salur darah.



Seorang perunding kardiologi berkata, insiden itu biasanya menyebabkan kematian dan sering berlaku ketika seseorang wanita hamil.




Pasangan itu tinggal di Weeke, Winchester, dan bekerja di Southampton.




Mereka bertemu ketika bekerja dan berkahwin pada 2010.




Isabel bertugas sebagai pengurus projek teknologi maklumat dan berasal dai Zeulenroda-Triebes di tenggara Jerman. Kehamilannya berlaku selepas dia menjalani rawatan IVF. - DM


Thursday, 22 March 2012

Hikmah lagi..

I went to a spa for my massage/scrub/jacuzzi treat. And for the first time in my life, the appointment was set at 10.00pm. Yes...MALAM. It was because of their promotion and it was huge success.

Ask husband and he said he was okay with the time. 'But it will be 2 hours waiting period tau" I told him. "Takpe, nanti I tidur la kalau ngantuk."

But he didn't even moved from the couch sebab ada anjing kat reception area tu. Hahaha takut eh..

While massaging me, the masseuse ask me whether I am married and when I said yes, she asked me about children. I told her I am trying to conceive and have been married for nearly 6 years.

She told me "Wah patutlah puan senang nak datang waktu malam begini. Saya pun sudah 19 tahun kahwin tapi nggak ada anak. Hanya ada anak angkat saja".

And I smiled.

Wednesday, 21 March 2012

Usaha kehamilan semulajadi


Bagi memastikan sesuatu pasangan mempunyai peluang yang lebih baik untuk hamil, mereka mestilah memahami bagaimana proses kehamilan berlaku dan kemudiannya membantu bagi memastikan proses itu berlaku lebih baik.

Kehamilan berlaku apabila sperma bergabung dengan telor, dengan itu kedua-duanya mesti hadir pada masa yang sama. Oleh itu adalah penting bagi pasangan tersebut bagi melakukan hubungan intim ketika kemungkinan ini berlaku paling tinggi.

Usaha bagi pihak lelaki

Sperma dihasilkan secara berterusan dalam sistem pembiakan jantan. Bagaimanapun, sperma dan air mani bukanlah benda yang sama, contoh sekiranya anda melakukan hubungan intim setiap hari, bilangan sperma dalam air mani mungkin berkurangan. Dengan itu anda mungkin ingin mengelak hubungan intim 2 - 3 hari sebelum mencuba. Elakkan juga dari menggunakan tangan.

Penyakit boleh menyebabkan kualiti dan kuantiti sperma terjejas dan mungkin berlakunya pengurangan bilangan sperma untuk sementara. Oleh itu sekiranya pihak lelaki sakit, anda mungkin ingin melewatkan usaha sehingga kitaran berikutnya.

Merokok, dadah, minum alkohol, dan pendedahan kepada kimia toksid (contoh racun serangga) kesemuanya boleh mengurangkan bilangan sperma. Anda mungkin ingin menjauhi kesemua aktiviti tersebut dua minggu hingga sebulan bagi memastikan kesemuan bahan tersebut disingkirkan dari badan sebelum mencuba.

Sebarang jenis tekanan, bukan sahaja haba turut memberi kesan kepada penghasilan sperma dan mengurangkan bilangan sperma. Tekanan perasaan turut dikaitkan dengan bilangan sperma yang rendah. Anda mungkin ingin mencuba teknik menenangkan diri bagi mengurangkan tekanan.

Senaman secara tetap dan mengekalkan berat badan yang sihat adalah dua pertukaran gaya hidup yang boleh membantu bilangan sperma.

Sekiranya anda bimbangkan memiliki bilangan sperma rendah, anda boleh berjumpa doktor atau menggunakan kit analisa sperma di rumah (jika ada) bagi memeriksa kepekatan sperma anda.

Usaha bagi pihak wanita

Anda perlu menjalani hubungan intim 1 – 2 hari sebelum tempoh ovulasi. Pada kebanyakan masa dalam sebulan, sperma terbunuh dengan cepatnya. Ia mendapat sedikit perlindungan dari cecair seminal yang menyelitupinya, tetapi ia terlalu lemah bagi berenang melepasi lendir faraj yang pekat dan berasid. Hanya sekali dalam sebulan tubuh wanita membantu sperma lepas masuk dengan menghasilkan lendir yang jernih, melekit yang baik bagi sperma berenang melepasinya. Ini berlaku semasa ovulasi, apabila tubuh mahukan sperma berjaya. 

Terdapat banyak laman yang membantu memastikan tempoh ovulasi.

Tekanan perasaan turut dikaitkan dengan gangguan haid dan ovulasi. Anda mungkin ingin mencuba teknik menenangkan diri bagi mengurangkan tekanan bagi memastikan ovulasi anda berada dalam keadaan biasa.

Wanita perlu memastikan bahawa mereka dalam keadaan fasa ovulasi. Ovulasi berlaku apabila telor matang dibebaskan dari ovari, memasuki tiub fallopian, dan sedia untuk persenyawaan. Telor mampu hidup selama 12 - 24 jam selepas meninggalkan ovari. Biasanya hanya satu telor dibebaskan setiap kali berlakunya ovulasi. Ovulasi boleh terjejas akibat tekanan, penyakit, atau gangguan kepada rutin harian (seperti berpindah rumah dsb.).

Sperma mampu hidup antara 5 - 7 selepas hubungan intim dalam tubuh wanita dan ia mungkin bagi melakukan hubungan intim sebelum ovulasi dan bukannya semasa ovulasi dan masih mengandung.


Merokok, dadah, minum alkohol, dan pendedahan kepada kimia toksid (contoh racun serangga) kesemuanya boleh mengurangkan peluang kehamilan. Anda mungkin ingin menjauhi perkara tersebut semasa tempoh cuba mengandung. Wanita juga tidak digalakkan mengambil minuman berkafien semasa tempoh cuba dan sedang mengandung.



Sunday, 18 March 2012

Blessing in disguise

We have to always be thankful to Allah, as whatever He plans for us, there has to be 'hikmah'.


At first, we were quite puzzled as to why we, husband and I, were not given the chance to have a baby. While husband's twin brother is blessed with second and third child when they were not ready and we are more than happy to receive one.


But, after a while, 'kesedaran muncul'. We aren't supposed to question anything God has planned for us, like "Why he gets the baby and not us?" or "I've tried everything and it costs us a lot but nothing succeed yet. Why?".  What we are supposed to do is 'redha'. And be thankful. And always ask forgiveness from Him.


We figured out that if we have children, my husband wouldn't dare to start his own business. When my father was hospitalised for a month, it would have been a hassle for me to bring my mom back and forth to hospital and at that time, she wanted me and not my sister. Even though our heart broke every time we receive good news, we always know Allah has better plan for us.

Friday, 16 March 2012

10 Asas Kebahagiaan Hidup Berumahtangga


Setiap wanita dan pasti juga lelaki inginkan pasangan masing-masing bersikap romantik. Kadang-kadang, apabila usia perhubungan yang semakin berusia membuatkan kita berasa bosan atau mungkin terlupa bahawa pasangan kita memerlukan perhatian walaupun hanya sebentar. Mungkin mengadakan temujanji makan malam agak membebankan dari segi masa dan kos, namun terdapat juga aktiviti lain yang boleh membuat pasangan kita terasa dihargai dan dicintai sepenuh hati.
 Setiap insan di dunia ini pasti mengimpikan kehidupan berumahtangga yang kekal bahagia. Namun ramai pasangan hari ini tidak tahu caranya. Akibatnya, mahligai yang baru dibina setahun dua akhirnya kandas di pertengahan jalan. Di sini disenaraikan 10 asas penting untuk mendapatkan kebahagiaan dalam hidup berumahtangga.
1. Berkongsi tanggungjawab
Suami isteri masing-masing mempunyai peranan di dalam kehidupan berumahtangga. Masing-masing perlu tahu dan faham makna sebenar perkahwinan dan berbincang dari hati ke hati apabila wujud sebarang masalah. Sebagai contoh, tugas untuk menguruskan rumah serta anak-anak. Ini kerana kaum lelaki perlu sedar, berkahwin bukanlah bermakna melantik isteri menjadi orang gaji.

2. Pasangan teman teristimewa
Untuk mengekalkan kebahagiaan rumahtangga, anggaplah pasangan sebagai teman yang terlalu istimewa. Pasangan bukan sekadar tempat untuk memuaskan nafsu semata-mata sebaliknya tempat untuk mencurah kasih dan mengadu masalah. Cuba berkongsi hobi atau minat dengan pasangan masing-masing. Jika mempunyai hobi atau minat yang berbeza pula, cuba memahami dan beri ruang kepada pasangan untuk menghabiskan masa bersama hobi yang disukainya itu apabila perlu.

3. Rancang masa depan
Ramai pasangan hari ini yang tidak tahu merancang masa depan. Akibatnya mereka tiada sebarang persediaan apabila sesuatu masalah wujud. Sebagai pasangan suami isteri, perlu saling mengingati dan menabung untuk keperluan hari kemudian. Tidak salah jika sesekali pergi bercuti bersama keluarga asalkan percutian tersebut mampu menghangatkan hubungan suami isteri yang sudah sekian lama terbina.

4. Komunikasi yang baik
Sentiasa berkomunikasi dengan pasangan amatlah penting untuk menjamin kebahagiaan di alam rumahtangga. Berkomunikasi merupakan keperluan untuk pasangan suami isteri merasai apa yang dikehendaki oleh pasangan masing-masing. Namun komunikasi yang baik, ada caranya dan cuba elakkan menyangkal kata-kata pasangan atau tidak memberi perhatian dengan apa yang diperkatakannya. Beri ruang kepada pasangan untuk meluahkan pandangan dan jadilah pendengar yang baik kepada pasangan anda.

5. Mengenal 'bahasa cinta' pasangan
Terdapat lima bahasa cinta yang perlu diberi perhatian iaitu kata-kata yang memberi keyakinan, masa berkualiti, memberi hadiah, berbakti dan memberikan sentuhan fizikal. Pasangan perlu memahami dan mengamalkannya agar mereka dapar meluahkan perasaan kasih sayang di antara satu sama lain.

6. Mengukuhkan kewangan
Tidak dinafikan wang dan harta benda merupakan satu keperluan hidup pada masa ini. Oleh itu, sebagai ketua ruamhtangga, suami perlu bijak dan berbincang dengan isteri untuk menguruskan kewangan rumahtangga agar sentiasa berjalan lancar. Rancang perbelanjaan dan elakkan pembaziran agar tidak menyinggung perasaan atau menimbulkan rasa tidak puas hati mana-mana pihak.

7. Selesaikan konflik
Hidup berumahtangga memang tidak lepas daripada konflik dan perselisihan faham. Bak kata pepatah, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Untuk kekal bahagia, luahkan segala masalah yang dihadapi dan dan berbincang secara terbuka serta dewasa agar konflik dapat ditangani dengan cara yang paling baik.

Selalunya segala perselisan faham dapat diatasi dengan mudah, jika kedua-dua pihak berfikir secara rasional dan dapat memaafkan pihak yang melakukan kesalahan. Kenang kembali saat-saat manis di awal perkahwinan dahulu dan renungkan wajah anak-anak yang tentunya masih mengharapkan belaian kedua ibu bapa mereka.

8. Hubungan seks
Jangan sekali-kali mengabaikan hubungan seks dengan pasangan. Jika anda mempunyai masalah di dalam perhubungan seks, jangan malu untuk berbincang dan dapatkan rawatan yang sewajarnya. Hubungan seks yang tidak sihat boleh menyebabkan sesebuah perkahwinan itu hancur.

9. Tabah & sabar
Di dalam melayari kehidupan berumahtangga sikap tabah dan sabar perlu ada di dalam diri setiap insan. Ini kerana kehidupan berumahtangga amat berbeza jika dibandingkan dengan kehidupan semasa bujang dahulu. Suami atau isteri juga perlu bersabar dengan kelemahan dan kekurangan pasangan masing-masing dan sentiasa berikan sokongan antara satu sama lain.

10. Santai bersama
Tidak perlu mengeluarkan bajet yang besar untuk meluangkan masa bersama pasangan masing-masing. Cukup sekadar menghabiskan masa berdua di halaman rumah sambil menghirup secawan kopi. Apa yang penting suasana tenang yang diwujudkan di rumah. Namun, jika berkemampuan, apa salahnya sesekali bawa insan tersayang melihat keindahan negara orang pula.

Thursday, 15 March 2012

Isteri Solehah


Ganjaran Untuk Para Isteri Oleh Allah
  • “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”
  • “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah”
  • “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”.
  • “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”.
  • “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir)”.
  • “Tidak akan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya”.
  • “Apabila meninggal dunia seorang dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga”. (Hadis Riwayat Tarmizi)
  • “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yg difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”.
(Hadis riwayat Anas Bin Malik)

“Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang; yang memelihara kehormatannya; yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya; yang menghormati suaminya; menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta; memelihara diri daripada pandangan orang lain; yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya. Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya; serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain.” (Riwayat Al Tausi). 

Thanks, Anna.

Wednesday, 14 March 2012

Yes! Ameen...

Crave for a thing, you will get it. Renounce the craving, the object will follow you by itself. 
Swami Sivananda 

Believe in yourself! Have faith in your abilities! Without a humble but reasonable confidence in your own powers you cannot be successful or happy. 
Norman Vincent Peale 

Begin to be now what you will be hereafter. 
William James 


Do not weep; do not wax indignant. Understand. 
Baruch Spinoza  



Either you run the day or the day runs you. 
Jim Rohn 

Even if you fall on your face, you're still moving forward. 
Victor Kiam 

Expect problems and eat them for breakfast. 
Alfred A. Montapert  



Fear cannot be without hope nor hope without fear. 
Baruch Spinoza 

Follow your dreams, work hard, practice and persevere. Make sure you eat a variety of foods, get plenty of exercise and maintain a healthy lifestyle. 
Sasha Cohen 

Go big or go home. Because it's true. What do you have to lose? 
Eliza Dushku  



I can, therefore I am. 
Simone Weil 

I don't believe you have to be better than everybody else. I believe you have to be better than you ever thought you could be. 
Ken Venturi 

I was motivated to be different in part because I was different. 
Donna Brazile  



If you want to conquer fear, don't sit home and think about it. Go out and get busy. 
Dale Carnegie 



It's always too early to quit. 
Norman Vincent Peale 

Know or listen to those who know. 
Baltasar Gracian 

Leap, and the net will appear. 
John Burroughs  

Saturday, 10 March 2012

Baby Dancing Time :)


March 2012
SunMonTueWedThuFriSat
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
April 2012
SunMonTueWedThuFriSat
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930



Legend
 Low Fertility Light Menstrual Flow
 Medium / High Fertility Medium Menstrual Flow
 Highest Fertility (Ovulation) Heavy Menstrual Flow
 Test for Pregnancy
   Your chances of conceiving a child are good.
from here