Tuesday, 25 June 2013

Kewajipan isteri satu je......

Para suami sekalian wajib baca!!

Kalau masyarakat memang amalkan budaya islam...rasanya mestt takde suami yg sanggup kahwin sampai 2,3...yelah mana nak masak lagi, kemas rumah, jaga anak...kalau 2,3?? huhuiii pastu kita tengok sape yg rajin berleter kat umah...! Jom..baca!


-------             ----------------                  ------------------------                   ---------------------         ------------

Pak Ngah Adan : "Apasal monyok ni Muin?"

Muin : "Tah le Adan, bini aku tu, maleh beno masak gulai tempoyak feberet aku"

Pak Ngah Adan : "Ate, apasal kau tak masak sendiri je?"

Muin : "Mane le aku tau masak Adan oi, aku ni kan suami, bior la bini aku masak, aku makan je"

Pak Ngah Adan : "Patutnye kau la yang masak"

Muin : "Ish.... kan masak tu tugas isteri?"

Pak Ngah Adan : "Bila masa pulak masak ni jadi tugas isteri?"

Muin : "Laaa, kan dari dahulu kala lagi"

Pak Ngah Adan : "Itu la masalahnya, kita ni dok amal budaya sampai tak ikut ajaran agama"

Muin : "Ajaran agama? lain ke yang Islam ajar?"

Pak Ngah Adan : "Memang la lain, tu pasal kita kena belajar"

Muin : "Sebenarnya ikut Islam macam mana?"

Pak Ngah Adan : "Kalau ikut Mazhab Syafie dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah, kewajipan isteri satu je, layan suami, yang lain semua kewajipan suami"

Muin : "Hoh, layan suami je?"

Pak Ngah Adan : "Haah, kewajipan yang kena isteri buat layan suami je"

"Yang lain-lain, dalam urusan rumahtangga semua urusan suami. Macam sediakan rumah, kemas rumah, basuh pakaian, basuh pinggan mangkuk, jaga anak, sampai susukan anak pun kewajipan suami"

Muin : "Susukan anak pun suami kena buat? biar betul"

Pak Ngah Adan : "Kalau isteri tak mau susukan anak, suami tak boleh paksa, dia kena cari ibu susuan atau cari la susu kambing ke, lembu ke."

"Tapi Islam ni indah, Allah tak wajibkan, tapi Allah anugerahkan kasih sayang kepada ibu untuk dia susukan anak tu."

Muin : "Oooooo, apa lagi kewajipan suami?"

Pak Ngah Adan : "Suami wajib bagi makan kepada isteri. Minimum 1 mud atau satu cupak Baghdad lebih kurang tadahan 2 tapak tangan makanan ruji kepada isteri setiap hari. lauk pauk tu tak wajib dah. Wajib sediakan tempat tinggal. Wajib berikan sepasang pakaian setahun"

"Kalau isteri malas nak suap makanan, maka wajib suami suapkan makanan tu ke mulut isterinya"

"Tapi kalau suami nak bagi lebih tak jadi masalah. Takkan nak bagi makan nasi tak berlauk pulak kan?"

"Suami tak wajib bagi duit kat isteri dia, tapi boleh ganti duit kalau isteri tu rela dan nak uruskan sendiri, macam gantikan makanan dengan duit, isteri makan sendiri la. Duit isteri adalah hak isteri sepenuhnya, dia boleh buat apa sahaja dengan duit tu tanpa minta izin suami. Tapi baiknya bagi tau la kalau benda tu besar macam nak beli kereta tu"

Muin : "Kalau isteri tak tuntut hak dia?"

Pak Ngah Adan : "Itu kebaikan dalam berkasih sayang dan berumah tangga. Kalau isteri rasa cukup sekadar apa yang suami bagi tanpa tuntut apa-apa, itu baik. Sama macam suami bagi lebih dari kewajipan dia, itu baik"

"Kalau isteri redha melakukan kewajipan suami, itu sangat baik. Macam isteri redha memasak, mengemas rumah, basuh pakaian, jaga anak, susukan anak. Itu akan meringankan suaminya dan akan mendatangkan keredhaan suami dan Allah kepada si isteri. Tapi kalau isteri tak mau buat, suami tak boleh paksa. Malahan berdosa suami memaksa isteri melakukan yang asalnya adalah kewajipan suami itu sendiri"

"Tapi tolak ansur dalam rumahtangga itulah yang sebenarnya pengikat cukup kuat dalam rumahtangga, yang mendatangkan keharmonian dan rahmat Allah"

Muin : "Ooooo, baru aku tau"

Pak Ngah Adan : "Itu la masalahnya orang kita ni, belajar tak berapa mau, akibatnya hak dan tanggungjawab sendiri pun tak tau. Suami sibuk nak tambah bini, sebab tak tau betapa beratnya kewajipan suami. Kalau semua benda bini nak buat, memang best la kawin ramai. Isteri pulak dalam tak sedar ditindas secara rela. Bila badan letih mulut pun mula la membebel. Kadangkala pi marah suami pulak. Tak pasal-pasal hilang pahala dan dapat dosa"

"Ingat Muin, ramai perempuan masuk neraka disebabkan mulut mereka. Sebahagiannya sebab berleter sebab letih. Letih pulak sebab buat kewajipan suami yang dia rasa itu kewajipan isteri. Naya betul....."

Wallahualam

dipetik dari alamsukma.blogspot.com

Monday, 17 June 2013

Bukan Saje Saje Lah

BUKAN SAJA-SAJA Allah meletakkan anda dalam BIDANG itu..


BUKAN SAJA-SAJA Allah mengurniakan anda KEPAKARAN itu..


BUKAN SAJA-SAJA Allah memasukkan KELEMAHAN itu..



BUKAN SAJA-SAJA Allah memberikan UJIAN sebegitu..



BUKAN SAJA-SAJA Allah membiarkan anda mengemudi dalam 


KEADAAN sebegitu.. 




MELAINKAN Allah tahu anda akan memberikan sesuatu dalam 

bidang itu..



MELAINKAN Allah tahu anda bakal membiakkan ilmu-ilmu itu..



MELAINKAN Allah akan temukan anda dengan insan-insan ikhlas 


membantu..


MELAINKAN Allah mahu menguatkanmu..






MELAINKAN Allah mahu anda tahu betapa tingginya kasih sayangNya padamu..

Friday, 14 June 2013

Popularity Contest?

:: Leadership Isn’t a Popularity Contest :: by #robinsharma 

Here’s an idea that just might transform your entire career (and your life): Being a leader (and in my mind, every single one of us has an obligation to show leadership daily – regardless of title or position) isn’t about being liked. It’s about doing what’s right. 


So many leaders are afraid of conflict – they have a deep – seated need to be popular and cherished. They hate ruffling feathers and making waves. They are insecure and not so comfortable living in their own skin. 


But great leaders are different. They fearlessly make tough calls. They speak their truth. They run their own race, making the right decisions and worrying little about public opinion. They are courage in action.


I speak and write a lot about being caring and respectful to people. Treat your people well and they’ll treat your customers well. That’s a no – brainer.


Help people get to their goals and they’ll happily help you to get to yours. I’ll take that value to my grave. See the best in people and be the most compassionate person you know.


But being kind doesn’t mean being weak. Being a human doesn’t mean that you don’t need to be strong and courageous when required by the circumstances. Not once have I ever suggested that.


Extraordinary leadership is a balance between being tender yet tough, compassionate yet courageous, part saint and part warrior, friendly yet firm. 


All that the best leaders really care about is being fair, doing what’s right and getting results.


And that brings me to my gentle suggestion to you:


Do the right thing rather than doing the popular thing.


The best thing to do is generally the hardest thing to do.


Please remember that.


Make the tough decisions. Speak with candor.


Let underperformers know when they are underperforming. Tell your superstars how much you love them.


Just be real.


When you lead from a position of truth, justice, fairness and excellence, you’ll you’re your critics.


Who cares?


I’ve never seen a critic show up at a deathbed. My friend Dan Sheehan, who runs a great company called WinPlus out of Los Angeles that we’ve done leadership development work with, once shared this with me:


“Great people build monuments form the stones that their critics throw at them.” 


Nice point. Smart guy.


If I had listened to all my critics, I’d still be an unhappy lawyer locked to a desk. Thank God I didn’t.


Sunday, 9 June 2013

9S? Apa tu?

Apa nak buat kalau belum berjaya?



Jika apa yang kita inginkan belum tercapai, apa yang anda patut buat? 

Ada 9S yang anda boleh buat! :-


1- Syukur


Bersyukur?? Ya! Bersyukur kerana prinsip bersyukur adalah, setiap apa yang kita syukuri akan membawa nikmat lebih banyak dari Allah swt.


2- Sedekah


Dah tak dapat lagi mahu sedekah? Ya! Sedekah! Sedekah adalah hikmah Allah swt untuk mengajar manusia menzahirkan kesyukuran. Sedekah sedikit ikut apa yang kita rasa suka. Berdoa juga berkat sedekah tersebut Allah swt akan sentiasa perbaiki hati kita, sangkaan kita dan membantu menguruskan seluruh urusan hajat kita.


3- Salam


Ya! Memberikan salam kepada setiap muslim lain yang kita jumpa samada kenal atau tidak! Salam membuka pintu rezeki kerana barangsiapa yang menyambung silaturrahim, Allah swt membuka pintu rezekinya. Salam juga adalah cara kita mendoaka kesejahteraan orang lain, barangsiapa yang mendoakan orang lain kebaikan, dia akan mendapat kembali kebaikan tersebut.


4- Senyum


Senyum? Susah ni! Tak capai matlamat! Tertekan dan kena senyum? Ya! Senyum adalah sedekah, sesiapa yang bersedekah, Allah swt akan memberikan dia lebih banyak lagi. Dan senyuman membuka pintu rezeki. Senyuman juga akan membantu kita fokus kepada apa yang baik di keliling kita dan itu penting, kerana apa yang kita fokus, itulah yang kita akan dapat. Bukankah Allah swt mengikut sangkaan hambaNya? 


5- Sujud


Ya! Lebih banyak ujian yang hadir, lagi banyak anda mahu capai tingkat seterusnya dalam hidup anda, lebih banyak sujud yang anda perlukan. Sujud di solat-solat wajib dan banyakkan sujud di solat-solat sunat seperti tahajud, dhuha, sebelum dan selepas solat fardhu, solat hajat, istikharah dan taubat setiap malam. Sujud adalah saat seseorang hamba paling hampir dengan Tuhannya. Waktu sujud terakhir adalah di antara saat doa paling makbul. Berapa banyak kita bersujud menentukan banyak perkara keberkatan dalam hidup kita. 



6- Selawat

Ini juga rahsia besar untuk mencapai segala hajat atau memperbaiki hidup dunia akhirat. Sudahkah anda berselawat 1,000x setiap hari? Jika tak mampu 100x? Mana nak dapat dengan setiap satu selawat kita, Allah swt dan malaikat balas balik 10x? Setiap doa kita akan didoakan semula 10 kali ganda! 


7- Sumbang


Berapa banyak anda menyumbang tenaga, masa dan apa yang anda mampu kepada membantu orang lain mengikut kebolehan dan kepakarwn anda? Orang yang memberi, sentiasa akan diberi semula lebih banyak dariNya. Itu hukum alam, the more you give, the more you get. Ilmu menjadi ikhlas adalah melakukan lebih banyak dari apa yang dibayar atau diperlukan. Terutamanya kepada orang yang paling hampir kepada kita. Suami, isteri, ibu bapa, anak-anak, adik beradik, sanak saudara, jiran dan ramai orang lain. 


8- Serah


Serah atau penyerahan; submit diri kita totally kepadaNya di dalam setiap tindakan kita. Minta Dia yang uruskan dan kita buat sebagai level manusia yang hanya mampu sekadarnya. Sebenarnya mana kita ada upaya menjadikan sesuatu. Kita hanya mampu Doa, Ikhtiar, Ilmu dapatkan dan tawakkal. Bila kita lakukan dengan penuh penyerahan, Dia tahulah nak aturkan terbaik untuk kita. 


9- Sabar


Sabar di dalam setiap situasi, cabaran atau ujian. Sabar dalam doa, usaha, sabar dalam muhasabah diri, sabar dalam memperbaiki diri, sabar dalam memahami kesilapa diri, sabar di dalam berdoa, sabar di dalam segala aspek. Maksud sabar bukan tunggu tapi maksudnya bertenang. Jika belum capai, teruskan buat dalam sabar. Bila kita tidak sabar, kita akan tercabar!